Webdoc stora nätverk av partners och tredjepartstjänster gör att kunder inom specialistsegmentet enkelt kan forma journalsystemet efter sin specifika profil och behovsbild. Samtidigt säkerställs grundläggande behov, som registrering, bokning/kalendervy, kassa och journalföring, av systemets inbyggda funktionalitet.
Webdoc gör det även enkelt att överblicka patientens medicinska historik och bakgrund, via koppling till NPÖ (Nationell Patientöversikt), ett webbaserat verktyg för sammanhållen journalföring
För vårdgivare med behov av digitala verktyg har Webdoc flera tjänster samlade inom ramarna för produkten Vårdrummet, som rymmer lösningar som video, meddelanden, webtidbok, blanketter och labremittering. Utöver detta samverkar systemet med flera integratörer som erbjuder tjänster för exempelvis digitala patientmöten och uppföljning.
För bästa möjliga uppstart sätts en utbildningsplan tillsammans med kunden. Då finns utrymme till att fånga upp eventuella problem, upplärning och frågeställningar. Behov och önskemål som dyker upp efter uppstart hanteras av egen kundansvarigkontakt.