Primärvårdens verksamheter möter patienter med olika typer av vårdbehov. Arbetet kräver ett mångfacetterat journalsystem som ger en helhetsbild av patientens medicinska historia och även gör det möjligt att dela och följa upp den medicinska informationen med andra vårdgivare.
Systemets funktionalitet ska också utgöra ett stöd och automatiskt bidra till en minskad administration för vårdgivaren, till exempel vad gäller sammanställning av resultat, ekonomi, statistik, påminnelser eller varningar.
Samtidigt som journalsystemet ska klara av en bred och komplex behovsbild ska användningen av systemet aldrig upplevas som krånglig, osäker eller svåröverblickad. Journalsystemet är verksamhetens kärna och viktigaste arbetsverktyg. Ibland uppstår en oro inför byte av lösning, och det är centralt att utbildning, stöd och leveransprocess anpassas efter kundbehoven. Liksom andra typer av systemstöd är valet av journalsystem fritt och upp till vårdgivaren att bestämma, utifrån upplevda behov och önskemål. Detta gäller över hela landet.